Multi părinti îsi pun aceste întrebări.
În ceea ce priveste dezvoltarea normală a limbajului, desi există diferente între copii legate de ritmul dezvoltării, etapele parcurse sunt aceleasi. Este utilă cunoasterea acestor repere în achizitia limbajului, deoarece o întârziere mai mare în atingerea lor, sau chiar absenta unora dintre ele, pot semnala o posibilă problemă legată de dezvoltarea limbajului, în astfel de cazuri fiind recomandat ca părintii să se adreseze specialitatilor – medicul pediatru, neuropsihiatru, logoped, psiholog.
Copiii cu o dezvoltare normală manifestă comportamente de comunicare încă din primele săptămâni si luni de viasă. Privirea, expresiile faciale, diversele gesturi si miscări sunt modalităti de comunicare nonverbală utilizate în aceleasi scopuri pentru care mai târziu vor fi folosite cuvintele: reactia la persoane sau obiecte, cererea unor obiecte, respingerea, atragerea atentiei asupra unor evenimente sau obiecte, etc.
Treptat, acestea vor fi însotite sau înlocuite de vocalizare, apoi de vorbire.
Copilul începe să vorbească mult mai târziu în raport cu etapele dezvoltării normale a limbajului, fără a exista cauze neurologice sau fizice care să explice această întârziere.
Dacă la vârsta de 2 ani copilul nu vorbeste deloc, sau la 3 ani nu foloseste deloc propozitii, este bine ca părintele să se adreseze specialitatilor pentru evaluare, diagnostic si consiliere, sau terapia limbajului dacă este cazul.
- pot avea diferite grade, de la pierderi usoare de auz până la deficiente profunde.
- Este importantă depistarea cât mai timpurie a unor astfel de probleme, deoarece cu cât auzul este mai mult afectat, cu atât efectele asupra dezvoltării limbajului sunt mai negative.
- Părintii pot fi atenti la modul în care copiii reactionează la sunete si la vorbire, dacă răspund doar la intensităti mai mari ale vocii celui care le vorbeste sau dacă urmăresc cu atentie buzele acestuia pentru a întelege ceea ce spune.Dacă există asfel de indicii, se pot adresa unui cabinet de audiologie pentru o examinare a auzului.
- În functie de tipul si nivelul deficientei auditive, poate fi recomandată utilizarea unor proteze auditive, sau realizarea unui implant cohlear.
- Este necesară terapia limbajului si antrenamentul auditiv.
- este cea mai frecventă formă a tulburărilor de limbaj la vârsta preșcolară.
- Este afectată doar pronunția,
- cauzele pot consta fie în dificultăți în diferențierea auditivă și perceperea corectă a elementelor vorbirii (deficiențe ale auzului fonematic), fie într-o coordonare deficitară a mișcărilor necesare vorbirii.
Există o dislalie fiziologică, manifestată prin dificultăți care apar în cadrul procesului normal de dezvoltare a vorbirii și care dispar de la sine o dată cu înaintarea în vârstă a copilului. Dar există anumite forme care nu se corectează spontan, iar dacă tulburările de pronunție se mențin după vârsta de 5–6 ani, este necesară terapia logopedică.
În mod concret, dislalia se poate manifesta astfel:
- La nivelul sunetelor: imposibilitatea de a pronunța unul sau mai multe sunete (copilul le omite, le deformează sau le înlocuiește cu alte sunete); imposibilitatea de a diferenția unele sunete.
- La nivelul cuvintelor: omiterea anumitor sunete, silabe din cuvinte; inversarea unor sunete, silabe.
Sunetele cel mai frecvent afectate sunt: R, S, Ș, Z, J, Ț, ÄŒ, Äž, mai rar F, V, C, G, L, etc. La nivelul cuvintelor, dificultățile apar de cele mai multe ori la cuvintele cu combinații consonantice: PL, BL, TR, STR, CR, etc.
În formele ușoare de dislalie, părintele îl poate ajuta uneori pe copil să se corecteze, fără a mai fi necesară terapia logopedică.
Din această categorie de tulburări fac parte bâlbâiala, tahilalia (vorbirea prea rapidă) si bradilalia (vorbirea prea lentă).
- manifestată în principal fie prin repetarea involuntară a unor sunete, silabe sau cuvinte, fie prin blocaje care împiedică desfăsurarea cursivă a vorbirii,
- debutează în multe cazuri la vârsta de 3 – 5 ani.
- În unele cazuri simptomele sunt pasagere, dispar spontan cu timpul, dar dacă acestea persistă si după 4 – 5 ani sau apar mai târziu, este necesar să se recurgă la terapie.
- Cauzele sunt greu de delimitat exact, putând fi implicati diversi factori.
- Abordarea terapeutică poate să includă tehnici logopedice, psihoterapeutice si tratament medicamentos. Desi se pot înregistra ameliorări, este dificil să se obtină o vindecare completă, recidivarea simptomelor fiind întotdeauna posibilă, mai ales ca urmare a unor emotii puternice sau stări de stres.
se caracterizează prin deficiențe în dezvoltarea abilitătilor de socializare si comunicare.
- autismul,
- sindromul Asperger
- tulburările pervazive de dezvoltare,
Gradul de afectare la nivelul dezvoltării limbajului variază foarte mult în cazul acestor categorii de diagnostic, de la absenta totală a vorbirii până la o utilizare normală a acesteia. Uneori simptomele pot fi depistate încă din primul an de viată, constând în absenta comportamentelor comunicative (contactul vizual, interactiunea cu adultul, reactia la propriul nume, etc.); acesti copii par a nu fi interesati să comunice cu ceilalti. În unele cazuri mai putin severe, copiii cu un asemenea diagnostic pot începe să comunice mai mult si să îsi dezvolte limbajul functional către vârsta de 5 ani, ceea ce reprezintă un factor favorabil în ceea ce priveste prognosticul recuperării.
sunt cauzate de afectiuni la diverse nivele ale sistemului nervos, de exemplu în cazul paraliziei cerebrale sau al unor traumatisme craniene pot fi afectati muschii implicati în realizarea vorbirii.
- este o tulburare de limbaj care se manifestă prin dificultăti în învătarea citirii.
- Desi acest diagnostic se poate pune abia după terminarea clasei I, când se poate vedea dacă elevul a reusit sau nu să învete să citească, semnele care indică o predispozitie la dislexie pot fi depistate încă de la vârsta prescolară
- Este vorba de disfunctionalităti ale anumitor capacităti implicate în însusirea deprinderii de citit -scris: vorbire, perceptie auditivă si / sau vizuală, miscare, dexteritate manuală, schemă corporală, orientare în timp si spatiu, atentie, memorie.
- Este important să se acorde atentie unor astfel de simptome si să se realizeze o terapie logopedică, pentru a preveni esecurile ulterioare la vârsta scolară.
Angela Pop, logoped